Sockerbullar fyllda med vanilkräm

Kommentera
Detta är nog Bullarnas rolls royce som är fyllda med ljuvlig vaniljkräm.
Ägget i degen och mycket smör gör att bullarna blir extremt saftiga och goda.
 
Video på hur du bakar dessa finns på min youtubekanal: https://youtu.be/sftVVZ_4Tos
 
 
Ingredienser:
50 g jäst
3 dl mjölk, fingervarm
1 ½ dl strösocker
½ tsk kardemumma
1 krm salt, eller efter smak
2 ägg
200 g smör, rumsvarmt
12–14 dl vetemjöl (720-840gram)
 
Fyllning:
ca 2 dl vaniljkräm Gör egen, eller använd färdig.
 
Pensling:
1 ägg, uppvispat
 
Garnering:
2–3 msk smör, smält
strösocker 
GÖR SÅ HÄR
1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt strösocker, kardemumma, salt, ägg, smör och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den i några minuter.
Låt den jäsa under bakduk i ca 50 min.
2. Gör egen eller Blanda färdig marsankräm/vaniljkräm enligt förpackningen, ca 2 dl går det åt. Låt den stå och tjockna i kylen.
3. Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord och dela den i ca 30 bitar. Forma släta bullar.
4. Platta ut bullarna med handen.
Lägg en klick vaniljkräm i mitten. Nyp ihop bullen ordentligt utan att krämen rinner ut.
5. Lägg bullarna med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225-250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg.
6. Grädda bullarna mitt i ugnen i 8–10 min.
7. Pensla bullarna med smält smör medan de fortfarande är ljumna. Doppa dem i strösocker och låt dem kallna. De bullar som inte ska ätas direkt kan frysas in och garneras med socker senare.